Samarbejde med Sulsted skole

Samarbejde om overgang

• Fællesskaber
    Børns sociale og faglige læring sker i fællesskaber. Derfor er det en professionel opgave at sikre det enkelte barns aktive deltagelse i de fællesskaber, de er en del af.
  • Professionalisme
    Det er de professionelles ansvar i samarbejde med forældrene, at skabe rammer, der sikrer, at overgangen fra børnehave til skole kan foregå i en tryg atmosfære.
  • Dialog
    Det er vigtigt, at der foregår en ligeværdig dialog, mellem lærerne, pædagogerne, ledelsen og forældrene.
  • Helhed og sammenhænge
    Det er forældrene der følger barnet gennem hele livet. Derfor er det forældrenes ansvar at skabe tryghed og sammenhæng gennem hele barnets opvækst. Dette skabes gennem et fælles sprog, en fælles værdiforståelse mellem personalegrupperne og forældrene.

Det er forældrene der er barnets centrale medspiller og talerør.

Målet for samarbejdet mellem Sulsted skole, Blåhvalen og Troldegården, om børns overgang er, at børnene deltager aktivt i skolens aktiviteter fra skolestart.

Børnene og forældrene får et kendskab til skolelivet generelt, herunder rammerne for en skoledag og generelle forventninger til skolestart.

Vi arrangerer fælles besøg for børnene i dus og skole. Børnehaveklasselederen kommer på besøg i børnehaverne, forældrene inviteres til informationsmøde på skolen og der afholdes overleveringsmøder for alle børn.

Der arbejdes med den gode overgang i samtalerne, hvor tidlig opsporing, er en del af opsporingsmodellen. Med den metode, samt sprogvurderinger skærper vi vores arbejde med børne trivsel og det går på tværs af børnehaverne og Sulsted skole.

Det betyder, at der dels er et samarbejde mellem skole og børnehaver, hvor børnene får kendskab til et skoleliv, blandt andet igennem besøg og aktiviteter på Sulsted skole og aktiviteter med børn fra begge børnehaver og personale fra skolen.

Lederne fra børnehaverne, dus leder og børnehaveklasselæreren, holder kvartalsmøder, hvor vi blandt andet drøfter hinandens pædagogiske grundlag og evaluerer på diverse aktiviteter og overgange.